نکات مهم در نوسان گیری بورس که حتما باید بدانید

از دید بزرگان و سرمایه گذاران حرفه ای بورس سرمایه گذاری با دید بلندمدت بهترین نوع سرمایه گذاری می باشد اما افرادی که نمیتوانند با دید بلند مدت به سرمایه گذاری در بازار بورس بپردازند میتوانند اقدام به نوسان گیری در این بازار کنند.

در مقالات قبلی درباره راهنمای انجام نوسان گیری در بورس و چالش های آن و بهترین روش نوسان گیری در بورس چیست؟  صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات و توصیه هایی که قبل از نوسان گیری حتما باید بدانید بپردازیم. برای آشنایی با نکات نوسان گیری در بورس با همراه باشید.

نکات نوسان گیری در بورس

۱.  در ساعت ۸:۴۵ و قبل از ارسال سفارش خرید خود به حجم عرضه و تقاضای سهم توجه کنید اگر حجم فروش سهم بالا باشد و صف فروش برای سهم تشکیل شده باشد شما به راحتی میتوانید سهم را در قیمت پایین تر آن روز خریداری کنید و مشکلی از این بابت وجود ندارد. در اینجا به چند نکته مهم توجه کنید:

🔸 اگر صف فروش از روزهای قبل تشکیل شده باشد و این صف جمع نشده باشد و احتمال گره منفی برای سهم زیاد باشد بهتر است سهم را در گره منفی خریداری کنید.

🔸 یکی از نکات مهم در نوسان گیری این است که اگر صف فروش جدید باشد به بخش خرید سهم نیز توجه کنید و اگر متوجه شدید که در قبال صف فروش چیده شده مقداری حجم خرید وجود دارد بهتر است سهم را زیر نظر بگیرید زیرا در اکثر مواقع در چنین حالتی به این معنی است که صف فروش برداشته شده و صف خرید تشکیل خواهد شد، پس یهتر است شما نیز به میزان ۵۰% سرمایه مورد نظر خود را وارد سفارش خرید کنید.

🔸 اگر صف فروش سهم جدید و در حال تشکیل شدن باشد به بخش خرید توجه کنید و اگر خریدار چندانی وجود نداشته باشد و حجم فروش بالا باشد بهتر است سهم را تنها زیر نظر قرار دهید و اگر تا ساعت ۹:۳۰ مشاهده کردید که صف در حال جمع شدن است خریداری کنید در غیر این صورت احتمالا این سهم تا پایان معاملات جمع نخواهد شد و در پایان روز بعد میتوانید در قیمت پایین تری خریداری کنید. این یکی از نکات مهم در نوسان گیری است که بهتر است به آن توجه کنید.

۲. نوسان گیری حرفه ای به این معنی است که شما بتوانید سهم را در قیمت پایین تری خریداری کنید. پس سعی کنید به دور از هیجان عمل کنید و این تکنیک را فراموش نکنید:

🔸زمانی که خرید و فروش سهمی متعادل است و خریداران عجله ای برای خرید سهم ندارد شما هم متعادل رفتار کنید و با فروندگان سهم در قیمت به قول معروف چانه بزنید و کاری کنید که فروشنده مجبور شود قیمت خود را کاهش دهد .

فرض کنید قیمت سهمی ۱۲۷۰ریال است و فروشنده در قیمت ۱۲۵۰ ریال قصد فروش سهم را دارد ولی بالاترین قیمت خریدار ۱۲۴۰ریال است ابتدا به کمترین قیمت خرید شده سهم نگاه کنید اگر پایین ترین قیمت معامله شده کمتر از ۱۲۴۰ ریال باشد یعنی شما میتوانید این سهم را در همان قیمت زیر ۱۲۴۰ریال خرید کنید پس بهتر است که در ۱۲۵۰ریال خریداری نکنید و قیمت خود را در ۱۲۳۰ریال  قرار دهید، این عمل شما باعث میشود فروشنده از نظر روانشناسی از اهش سهم ترسیده و قیمت فروش را کاهش دهد و شما میتوانید در قیمت نزدیک قیمت دلخواه خرید کنید.

نکته: در زمان چانه زنی با فروشنده برای قیمت سهم اصلا از حجم اصلی خرید خود استفاده نکنید . یعنی اگر تصمیم دارید ۵۰۰۰ سهم بخرید، با حجم پایین تر چانه زنی کنید تا فروشنده از ترس فروش نرفتن سهم به قیمت شما پاسخ دهد. سپس می توانید از این فرصت استفاده کرده و حجم خود را سریعا بالا ببرید.

نکات و فوت های کوزه گری نوسان گیری و معامله کردن

۱. تعداد معاملات: این فاکتور برای نوسان گیری در بورس فاکتور قابل اعتمادی نمیباشد. تعداد معاملات یک فاکتور فریبنده است و تریدر را به اشتباه می اندازد بهاین دلیل که امکان دارد یک تریدر درطول معاملات ۱۰ بار سفارش دهد و جزو تعداد معاملات قرار گیرد پس این فاکتور را ملاک نوسانگیری قرار نمیدهیم.

۲. حجم معاملات: یکی از نکات نوسانگیری حجم معاملات است. حجم معاملات فاکتور خوبی برای معامله و نوسانگیری می باشد و برای اطمینان از معاملات ابتدا به بررسی حجم معاملات میپردازیم. در صورتی که حجم زیادی از طرف حقوقی شاهد بودیم باید دقت کنیم به دلیل اینکه حقوقی اجازه رشد به سهم را نخواهد داد (به هردلیلی) پس در زمان فروش سنگین و حجم بالای حقوقی ترید نمیکنیم.

۳. کادر برترین تقاضا: سهم هایی که خبر رانتی دارند را میتوانید در این لیست مشاهده کنید، بگونه ای که اگر سهمی پس از تقریبا رشد ۸%ی چنانچه بازهم صعودی بود و فرصت ورود داد میتوانیم روی آنها حساب کنیم و آنها را خریدار یکنیم

۴. کادر برترین عرضه: سهم هایی که در حال اصلاح سنگین هستند را مورد نظر قرار دهید و اگر حجم خرید بالا بود به عنوان گزینه خرید آن را در نظر بگیرید

۵. کادر بیشترین حجم معاملات: این کادر مهم ترین اطلاعات را به ما میدهد خیلی به آن توجه کنید، با بررسی این کادر میتوانید حمایت ها و مقاومت ها را شناسایی و حتی به وجود بعضی از سهم های شارپ پی ببرید. توجه داشته باشید در صورتی که سهمی که نامش را کم میشنوید در این لیست بود احتمالا برای آن سهم اتفاقی خواهد افتاد.

در این نوشته سعی کردیم نکات مهم در نوسان گیری بورس را تقدیم شما کنیم که امیدواریم راهنمای شما در معاملات باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *